cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota bogor,
Jawa barat
INDONESIA
Jurnal Manajemen dan Agribisnis
ISSN : 16935853     EISSN : 24072524     DOI : -
Jurnal Manajemen & Agribisnis memuat informasi hasil kegiatan penelitian, pemikiran konseptual dan review bidang ilmu manajemen agribisnis. Jurnal ilmiah ini diterbitkan oleh Program Studi Manajemen dan Bisnis, Sekolah Pascasarjana, Institut Pertanian Bogor bekerjasama Perhimpunan Ekonomi Pertanian Indonesia (PERHEPI).
Arjuna Subject : -
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol. 12 No. 2 (2015): Vol.12 No. 2, Juli 2015" : 7 Documents clear
PENINGKATAN PRODUKSI DAN EFISIENSI USAHATANI JAGUNG MELALUI PENERAPAN PENGELOLAAN TANAMAN TERPADU (PTT) DI GORONTALO Jaka Sumarno; Harianto Harianto; Nunung Kusnadi
Jurnal Manajemen & Agribisnis Vol. 12 No. 2 (2015): Vol.12 No. 2, Juli 2015
Publisher : School of Business, Bogor Agricultural University (SB-IPB)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (928.987 KB) | DOI: 10.17358/jma.12.2.79

Abstract

Implementation of  Integrated Crop Management (ICM) on maize farming is expected to increase  the productivity and efficiency. This study aims to: 1) analyze the productivity, technical, allocative, and economic efficiency of maize farming with uder ICM implementation program in lowland and highland agroecosystems; 2) identify factors  that  influence the technical inefficiency  of  maize  farming with under ICM  implementation  program. The study was conducted in maize production center at Gorontalo regency. Sampling was done by stratified random sampling method is applied to survey 160 farmers in 2015. The production analysis function is estimated method using Cobb-Douglas stochastic frontier; while. Allocative and economic efficiencies were analyzed using  the input side approach with frontier dual cost function. The results showed that the productivity of ICM maize farming 61% higher than the non-ICM in the lowland and 31% higher in the highland. The level of technical efficiency, allocative and economical increased by 4% to 35% higher than the non-ICM in both agroecosystems. Factors causing technical inefficiency were educational level, frequency of extension, participation in farmer groups and credit access. Increasing the efficiency can be done through: increased access to inputs, capital, technology, market and institutional strengthening.Keywords: ICM, productivity, farm efficiency, maize, cobb-douglas stochasticABSTRAKPenerapan Pengelolaan Tanaman Terpadu (PTT) pada usaha tani jagung diharapkan mampu meningkatkan produktivitas dan efisiensi usaha tani. Penelitian ini bertujuan 1) menganalisis produktivitas, efisiensi teknis, efisiensi alokatif, dan efisiensi ekonomi usaha tani jagung dengan penerapan PTT pada dua agroekosistem berbeda yaitu lahan kering dataran rendah dan lahan kering dataran tinggi; dan 2) mengidentifikasi faktor-faktor yang mempengaruhi inefisiensi teknis usaha tani jagung dengan penerapan PTT. Penelitian dilakukan di sentra produksi jagung Provinsi Gorontalo, yaitu Kabupaten Gorontalo. Pengambilan sampel dilakukan dengan metode stratified random sampling terhadap 160 petani pada tahun 2015. Metode analisis produksi menggunakan fungsi produksi Cobb-Douglas Stochastic Frontier. Efisiensi alokatif dan ekonomis dianalisis menggunakan pendekatan dari sisi input dengan fungsi biaya dual frontier. Hasil penelitian menunjukkan bahwa produktivitas usaha tani jagung PTT 61% lebih tinggi dibanding non PTT pada dataran rendah dan lebih tinggi 31% pada dataran tinggi. Tingkat efisiensi teknis, alokatif dan ekonomis meningkat sebesar 4% sampai 35% lebih tinggi dibanding non PTT pada kedua agroekosistem. Faktor-faktor penyebab inefisiensi teknis yaitu pendidikan petani, frekuensi penyuluhan, keikutsertaan dalam kelompok tani dan akses kredit. Peningkatan efisiensi usaha tani dapat dilakukan melalui peningkatan akses terhadap input, modal, teknologi, pasar dan penguatan kelembagaan.Kata kunci: PTT, produktivitas, efisiensi usaha tani, jagung, cobb-douglas stochastic
PERANCANGAN DAN PENERAPAN MATERIAL FLOW COST ACCOUNTING UNTUK PENINGKATAN KEBERLANJUTAN PERUSAHAAN PT XYZ Rochman Marota; Marimin Marimin; Hendro Sasongko
Jurnal Manajemen & Agribisnis Vol. 12 No. 2 (2015): Vol.12 No. 2, Juli 2015
Publisher : School of Business, Bogor Agricultural University (SB-IPB)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1098.622 KB) | DOI: 10.17358/jma.12.2.92

Abstract

This research aimed to answer the questions of sustainability of palm oil processing PT XYZ in the economic, social, environmental and technology with the design and implementation of Material Flow Cost Accounting (MFCA). MFCA provides open information about the classification of production costs, with special attention to the cost of material loss and production waste. The goal is efficiency and effectiveness of production cost which can increase the performance of the production process as well as providing an influence on the value of corporate sustainability. The method used in this research was a mixture of qualitative and quantitative method. Measuring tool used multiple regression analysis to measure the significance of independent variables on the dependent variables. As additional analyses used Multidimensional Scaling (MDS) method with rapMFCA techniques and Analytical Hierarchy Process (AHP) method with a pairwise comparison technique for assessed corporate sustainability indexes for every dimension and weight combined. The analysis showed that the MFCA provides significant effect as the results of the F test, t test and probability test. The results obtained with this technique showed that the value of sustainability index after merging weight is 85,33 and is in the category of highly sustainable. From these results the performance formulation formulated suggestions for maintaining the stability of the production process of corporate sustainability indexes.Keywords:     corporate sustainability, efficiency and effectiveness of production cost, material flow cost accounting, production process performancABSTRAKPenelitian ini berusaha menjawab permasalahan keberlanjutan perusahaan pengolahan kelapa sawit PT XYZ dalam dimensi ekonomi, sosial, lingkungan dan teknologi dengan perancangan dan penerapan Material Flow Cost Accounting (MFCA). MFCA memberikan informasi terbuka tentang klasifikasi biaya produksi, dengan perhatian khusus kepada biaya kerugian material dan limbah produksi yang dihasilkan. Tujuan yang hendak dicapai adalah efisiensi dan efektivitas biaya produksi yang dapat mendorong peningkatan kinerja proses produksi sekaligus memberikan pengaruh terhadap nilai keberlanjutan perusahaan. Alat ukur yang digunakan adalah regresi berganda untuk mengukur signifikansi pengaruh variabel bebas terhadap variabel terikat. Sebagai analisis tambahan digunakan metode Multidimensional Scaling (MDS) dengan teknik rapMFCA serta metode Analytical Hierarchy Process (AHP) dengan teknik perbandingan berpasangan untuk menilai indeks keberlanjutan perusahaan setiap dimensi dan secara bobot gabungan. Hasil analisis menunjukkan bahwa MFCA memberikan pengaruh signifikan dari hasil uji F, uji t dan uji probabilitas. Hasil yang diperoleh dengan teknik ini menunjukkan bahwa nilai indeks keberlanjutan setelah penggabungan bobot adalah 85,33 dan berada pada kategori sangat berkelanjutan. Dari hasil ini dirumuskan saran perbaikan kinerja proses produksi untuk menjaga stabilitas indeks keberlanjutan perusahaan.Kata kunci: efisiensi dan efektivitas biaya produksi, keberlanjutan perusahaan, kinerja proses produksi,  material flow cost accounting
POSITIONING PUPUK HAYATI (STUDI KASUS PT. KARYA ANUGRAH RUMPIN) Ervina Aprianti; Budi Suharjo; Istiqlaliyah Muflikhati
Jurnal Manajemen & Agribisnis Vol. 12 No. 2 (2015): Vol.12 No. 2, Juli 2015
Publisher : School of Business, Bogor Agricultural University (SB-IPB)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (919.415 KB) | DOI: 10.17358/jma.12.2.106

Abstract

Positioning is required in every company to influence consumer perceptions and purchasing decisions. Biofertilizer is important to support organic agriculture so market competition in fertilizer industry was increasing. It is important for companies to develop positioning strategies continuously. This study was aim to analyze the position of biofertilizers based on product excellence, identifying attributes that affect consumers choosing biofertilizer, and recommends alternative positioning strategies of biotilizers. Samples consist of 120 respondents, drawn from population farmers in Bogor who know biofertilizer. Respondents were determined using purposive and simple random sampling. The survey was conducted by direct interview. Descriptive, Thurstone Case V, Correspondence, and Chi-Square analysis were used to analyze data. The study find that the EM-4 was the most known biofertilizers. It assessed as trustworthy product, reliable product, cheaper than others, easy to obtain, as well as spread advertising. While Sumber Subur assessed as a product that always want to used. Three main attributes that influence the selection of biofertilizers are quality, price, and content of product. Companies have to improve product quality in order to win market competition. Companies must provide clear information about the advantages and how to use the product on the product packaging. Companies need to approach consumers through farmers' groups, to do direct promotion such as demontration plots and free samples.Keyword: positioning, biofertilizer, thurstone case v, correspondence analysisABSTRAKPositioning perlu dilakukan setiap perusahaan, dengan tujuan membentuk persepsi konsumen yang berpengaruh terhadap keputusan pembelian. Pentingnya pupuk hayati dalam menunjang budidaya pertanian organik menyebabkan persaingan pada industri pupuk semakin meningkat. Sehingga menjadi penting bagi perusahaan untuk selalu mengembangkan strategi positioning Penelitian ini bertujuan menganalisis posisi pupuk hayati berdasarkan keunggulan produk, mengidentifikasi atribut yang yang dipentingkan konsumen memilih pupuk hayati, serta merekomendasikan alternatif strategi positioning pupuk hayati. Sampel penelitian berjumlah 120 responden, diambil dari populasi petani di Kabupaten Bogor yang mengetahui pupuk hayati dan minimal mengenal satu merek pupuk hayati. Responden ditentukan dengan metode purposive dan simple random sampling. Survei dilakukan dengan wawancara langsung. Analisis Deskriptif, Thurstone Case V, Korespondensi, serta Chi-Square digunakan untuk menganalisis data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa EM-4, pupuk hayati yang paling banyak diketahui, dinilai sebagai produk terpercaya, produk dapat diandalkan, harga murah, mudah diperoleh, serta iklan tersebar. Sedangkan Sumber Subur dinilai sebagai produk yang selalu ingin digunakan. Tiga atribut utama yang dipentingkan konsumen dalam pemilihan pupuk hayati antara lain kualitas, harga, serta kandungan produk. Perusahaan perlu meningkatkan kualitas produk agar dapat bersaing. Perusahaan sebaiknya memberikan informasi yang jelas mengenai keunggulan serta cara pengaplikasian produk kepada konsumen pada kemasan produk. Perusahaan perlu pendekatan konsumen melalui kelompok tani, untuk melakukan promosi langsung berupa demplot dan pemberian sampel gratis.Kata kunci: positioning, pupuk hayati, thurstone case v, analisis korespondensi
DAMPAK KREDIT PROGRAM KKPE DALAM PENGEMBANGAN USAHA TERNAK SAPI DI TINGKAT PETERNAK DI JAWA TENGAH Dahri Dahri; Parulian Hutagaol; Hermanto Siregar; Pantjar Simatupang
Jurnal Manajemen & Agribisnis Vol. 12 No. 2 (2015): Vol.12 No. 2, Juli 2015
Publisher : School of Business, Bogor Agricultural University (SB-IPB)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1037.981 KB) | DOI: 10.17358/jma.12.2.115

Abstract

The impact of energy and food security credits (KKPE) to the cattle farming performance at the farm level is importan tto be studied related to improving the welfare of the cattle farmers and also the achievement of self-sufficiency in food, especially meat self-sufficiency.  The number of KKPE distributed since 2007, continued to increase from year to year, but the performance of the livestock subsector is not yet fully accordance with the expectations.  Therefore, the objective of  this study is to analyze the impact of KKPE to the number of cattle owned by the farmer, employment and income of the cattle farming.  The main data used are primary data collected through interviews using a questionnaire to124 cattle farmers recipient and non recipientKKPE in Central Java and determined using purposive sampling method.  Results ofthe study usingLinear regression models of the ordinary least squares (OLS) approach indicates that KKPE provide a positive influence on the number of cattle owned by farmers, employment and income of the cattle farming where the influence of  the KKPE are all significant except for the impact on business income of cattle.  Thus, in order to encourage the improvement of the welfare of farmers and the achievement of self-sufficiency in meat, KKPE needs to be developed with the control the credit delivery system is able to provide incentives for farmers to continue to expand its cattle farming.Keywords:  Cattle farmer, impact of the KKPE, KKPE Credit program, OLSABSTRAKDampak kredit ketahanan pangan dan energi (KKPE) terhadap kinerja usaha sapi di tingkat peternak merupakan hal yang penting untuk dikaji terkait dengan upaya peningkatan kesejahateraan peternak dan juga pencapaian swasembada pangan, khususnya swasembada daging.  Nilai KKPE yang disalurkan sejak tahun 2007, terus mengalami peningkatan dari tahun ke tahun, namun kinerja subsektor peternakan belum sepenuhnya sesuai dengan harapan.  Oleh karena itu, tujuan penelitian ini adalah menganalisis dampak KKPE terhadap jumlah sapi yang dipelihara, penyerapan tenaga kerja serta pendapatan usaha sapi peternak.  Data utama yang digunakan berupa data primer yang dikumpulkan  melalui wawancara dengan menggunakan kuesioner pada 124 peternak sapi penerima dan non penerima KKPE di Jawa Tengah dimana sampel peternak tersebut ditentukan dengan menggunakan metode  purposive sampling.  Hasil studi dengan menggunakan Model Regresi Linier Sederhana  (Linear regression models of the ordinary least square (OLS) approach) menunjukkan bahwa KKPE memberikan pengaruh yang positif terhadap jumlah sapi yang dimiliki peternak, penyerapan tenaga kerja. Pengaruh tersebut semuanya signifikan, kecuali untuk dampaknya terhadap pendapatan usaha sapi.  Dengan demikian, untuk dapat mendorong peningkatan kesejahteraan peternak dan pencapaian swasembada daging, KKPE perlu terus dikembangkan dengan pengendalian pada sistem penyaluran kredit yang mampu memberikan insentif bagi peternak untuk terus mengembangkan usahanya.Kata kunci:  Kredit program KKPE, dampak KKPE,  peternak sapi, OLS
PENGARUH ATMOSFER KEDAI KOPI TERHADAP EMOSI DAN KEPUTUSAN PEMBELIAN ULANG Vania Pramatatya; Mukhamad Najib; Dodik Ridho Nurrochmat
Jurnal Manajemen & Agribisnis Vol. 12 No. 2 (2015): Vol.12 No. 2, Juli 2015
Publisher : School of Business, Bogor Agricultural University (SB-IPB)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1453.209 KB) | DOI: 10.17358/jma.12.2.126

Abstract

This research aims to identify the effect of coffeeshop atmospheric stimuli on repeat-purchase decisions through consumers’ emotions in their minds. The object of this research took place in Rumah Kopi Ranin, a coffee shop in Bogor town with a unique atmosphere concept as one of their strategies in marketing of Indonesian’s specialty coffee and to welfare the Indonesian coffee farmers. This research was conducted to 166 patrons of Rumah Kopi Ranin by convenience sampling method. The data is processed by using a statistical method called PLS (Partial Least Squares) to test the hypothesis of the variables’ influences such as atmospherics stimuli factors (exterior, layout, interior, sound, scent, temperature and human variables), emotions (Pleasure, Arousal, Dominance), and the repeat-purchase decisions. Findings indicate that interior and consumers’ emotions influences consumer’s positive affect on repurchase decisions, especially the interior. While the human variable have a positive influence on consumers’ emotions, which means patrons view the positive emotions from the atmosphere is very important in determining their repeat purchase decisions.Keyword: specialty coffee, coffee shop, consumers’ emotions, repeat-purchase decisions, PLSABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi pengaruh stimulus atmosfer kedai kopi terhadap keputusan pembelian ulang melalui emosi di benak konsumen. Objek penelitian ini mengambil lokasi di Rumah Kopi Ranin, sebuah kedai kopi di Kota Bogor dengan konsep atmosfer yang unik sebagai salah satu strategi mereka dalam memasarkan kopi spesial Indonesia dan mensejahterakan petani kopi Indonesia. Penelitian ini dilakukan kepada 166 pengunjung Rumah Kopi Ranin dengan metode convenience sampling. Data diolah dengan menggunakan metode statistika yang disebut PLS (Partial Least Squares) untuk menguji hipotesis dari pengaruh variabel-variabel seperti faktor stimulus atmosfer (Eksterior, layout, interior, suara, aroma, temperatur, dan human variable), emosi (Pleasure, arousal, dominance), dan keputusan pembelian ulang. Temuan menunjukan bahwa interior dan emosi konsumen berpengaruh positif signifikan terhadap keputusan pembelian ulang, terutama interior. Sementara itu, human variable berpengaruh positif signifikan terhadap emosi yang berarti pengunjung memandang bahwa emosi positif dari atmosfer sangat penting dalam menentukan keputusan pembelian ulang mereka.  Kata kunci:  kopi spesial, kedai kopi, emosi konsumen, keputusan pembelian ulang, PLS
SISTEM IMPLEMENTASI RENCANA AKSI KEBIJAKAN PENGEMBANGAN INDUSTRI HILIR KELAPA SAWIT DI INDONESIA Syekh Farhan Robbani; Idqan Fahmi; Gendut Suprayitno
Jurnal Manajemen & Agribisnis Vol. 12 No. 2 (2015): Vol.12 No. 2, Juli 2015
Publisher : School of Business, Bogor Agricultural University (SB-IPB)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1337.967 KB) | DOI: 10.17358/jma.12.2.137

Abstract

Palm oil industry is one of the important industries in Indonesia, but the development only focuses on upstream industry. The government establishes downstream palm oil industry is once of the priorities development industry and will be mainstay industry in future by issues Regulation of Minister Industry No 13/2010 to support it. The aims of this study are to analyze the action plan’s implementation of downstream palm oil industry’s policy and the priority of action plan’s policy implementation based on Regulation of Minister Industry No. 13/2010. This study uses literature review, in-depth interview and questionnaire method to gather opinions from the experts and practitioners, and then analyzed using Analytical Network Process (ANP). The results of this study show that the implementing of action plan the policy of downstream palm oil industry should use priority in improving infrastructure and investment process. Especially availability public facilities such as highway, electricity generator, treatment water installation and support in pro-investment policy. The most important stakeholder is a role of central government be at the facilitators for developing downstream palm oil industry, especially on policy and support system The main recommendation of action plan implementation is improving support system on building public infrastructure process and investment like land clearance policy, investment tax policy, funding scheme and cooperation on development between state-owned corporation and private corporation.Keywords: Analytical Network Process (ANP), downstream palm oil, implementation policy  analysisABSTRAKIndustri kelapa sawit merupakan industri penting di Indonesia, namun pengembangannya masih berfokus kepada industri hulu. Pemerintah menetapkan industri hilir kelapa sawit sebagai salah satu industri prioritas yang akan dikembangkan dan menjadi industri andalan masa depan dengan menerbitkan Peraturan Menteri Perindustrian No 13 tahun 2010 untuk mendukung tujuan tersebut. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisa implementasi rencana aksi kebijakan pengembangan industri hilir kelapa sawit dan memilih prioritas rencana aksi yang diutamakan dalam Permenperin no 13 Tahun 2010. Metode penelitian ini menggunakan penelitian terdahulu, wawancara mendalam dan kuisioner dari ahli atau praktsi, selanjutnya dianalisis menggunakan analisis proses jaringan (ANP). Hasil penelitian menunjukan implementasi rencana aksi kebijakan pengembangan industri hilir kelapa sawit perlu memprioritaskan perbaikan proses infrastruktur dan investasi. khususnya ketersediaan fasilitas umum meliputi jalan raya, pembangkit listrik dan pengelolaan air bersih serta mendukung kebijakan pro-investasi. Peran terpenting pemangku kepentingan adalah peran pemerintah pusat yang menjadi fasilitator bagi pengembangan industri, khususnya terkait kebijakan dan sistem pendukungnya.  Rekomendasi utama pengembangan industri hilir kelapa sawit adalah memperbaiki sistem pendukung dalam proses pembangunan infrastruktur dan investasi seperti kebijakan pembebasan lahan, kebijakan pajak investasi, skema pembiayaan dan kerjasama pembangunan antara BUMN dan swasta. Kata kunci: analisis proses jaringan (ANP), industri hilir kelapa sawit, analisis implementasi kebijakan
DAYA SAING KAKAO INDONESIA DI PASAR INTERNASIONAL Anggita Tresliyana; Anna Fariyanti; Amzul Rifin
Jurnal Manajemen & Agribisnis Vol. 12 No. 2 (2015): Vol.12 No. 2, Juli 2015
Publisher : School of Business, Bogor Agricultural University (SB-IPB)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1467.096 KB) | DOI: 10.17358/jma.12.2.150

Abstract

Cocoa is one of the major Indonesian agricultural export products. Cocoa international market has great potential regarding world’s consumption growth, therefore Indonesia is expected to take advantage on existing opportunities. The aims of this study were to analyze the competitiveness of Indonesian cocoa beans and processed cocoa trade in the international market as well as the level of competition between cocoa exporting countries. By using Revealed Comparative Advantage (RCA) and Spearman Rank Correlation, it showed that Indonesia had a comparative advantage as an cocoa exporter on the international market, the highest for cocoa beans and the lowest for cocoa paste; Indonesia also had a significant correlation to exporting countries in cocoa beans’ market (Ghana) and cocoa paste’s market (Netherlands and Malaysia), the correlation suggests that there were high correlation between Indonesia and the exporting country in competing for market share.Keywords: cocoa, comparative advantage, international trade, competitiveness, market share, RCA ABSTRAKKakao merupakan salah satu komoditas pertanian unggulan ekspor Indonesia.  Pasar kakao memiliki potensi yang besar dilihat dari peningkatan konsumsi dunia, sehingga Indonesia diharapkan dapat memanfaatkan peluang yang ada.  Tujuan penelitian ini adalah menganalisis daya saing perdagangan biji kakao dan kakao olahan Indonesia di pasar internasional serta hubungan daya saing antar negara eksportir kakao. Dengan menggunakan Reavealed Comparative Advantage (RCA), dan Korelasi Rank Spearman, hasil analisis menunjukkan bahwa Indonesia memiliki keunggulan komparatif sebagai eksportir biji kakao dan kakao olahan di pasar internasional, tertinggi untuk biji kakao dan terendah untuk kakao pasta;  Indonesia juga memiliki korelasi yang signifikan di beberapa negara untuk pasar biji kakao (Ghana) dan kakao pasta (Belanda dan Malaysia), korelasi tersebut menunjukkan bahwa terdapat hubungan daya saing yang cukup tinggi antara Indonesia dengan negara eksportir tersebut dalam perebutan pangsa pasar dunia. Kata kunci:    kakao, keunggulan komparatif, perdagangan internasional, daya saing, pangsa pasar, RCA

Page 1 of 1 | Total Record : 7


Filter by Year

2015 2015


Filter By Issues
All Issue Vol. 20 No. 2 (2023): JMA Vol. 20 No. 2, July 2023 Vol. 20 No. 1 (2023): JMA Vol. 20 No. 1, March 2023 Vol. 19 No. 3 (2022): JMA Vol. 19 No. 3, November 2022 Vol. 19 No. 2 (2022): JMA Vol. 19 No. 2, July 2022 Vol. 19 No. 1 (2022): JMA Vol. 19 No. 1, March 2022 Vol. 18 No. 3 (2021): JMA Vol. 18 No. 3, November 2021 Vol. 18 No. 2 (2021): JMA Vol. 18 No. 2, July 2021 Vol. 18 No. 1 (2021): JMA Vol. 18 No. 1, March 2021 Vol. 17 No. 3 (2020): JMA Vol. 17 No. 3, November 2020 Vol. 17 No. 2 (2020): JMA Vol. 17 No. 2, July 2020 Vol. 17 No. 1 (2020): JMA Vol. 17 No. 1, March 2020 Vol. 16 No. 3 (2019): JMA Vol. 16 No. 3, November 2019 Vol. 16 No. 2 (2019): JMA Vol. 16 No. 2, July 2019 Vol. 16 No. 1 (2019): JMA Vol. 16 No. 1, March 2019 Vol. 15 No. 3 (2018): JMA Vol. 15 No. 3, November 2018 Vol. 15 No. 2 (2018): JMA Vol. 15 No. 2, July 2018 Vol. 15 No. 1 (2018): JMA Vol. 15 No. 1, March 2018 Vol. 14 No. 3 (2017): JMA Vol. 14 No. 3, November 2017 Vol. 14 No. 2 (2017): JMA Vol. 14 No. 2, Juli 2017 Vol. 14 No. 1 (2017): JMA Vol. 14 No. 1, Maret 2017 Vol. 13 No. 3 (2016): Vol. 13 No. 3, November 2016 Vol. 13 No. 2 (2016): Vol.13 No. 2, Juli 2016 Vol. 13 No. 1 (2016): Vol. 13 No. 1, Maret 2016 Vol. 12 No. 3 (2015): Vol. 12 No. 3, November 2015 Vol. 12 No. 2 (2015): Vol.12 No. 2, Juli 2015 Vol. 12 No. 1 (2015): Vol. 12 No. 1, Maret 2015 Vol. 11 No. 3 (2014): Vol. 11 No. 3, November 2014 Vol. 11 No. 2 (2014): Vol. 11 No. 2, Juli 2014 Vol. 11 No. 1 (2014): Vol. 11 No. 1, Maret 2014 Vol. 10 No. 3 (2013): Vol. 10 No. 3, November 2013 Vol. 10 No. 2 (2013): Vol. 10 No. 2, Juli 2013 Vol. 10 No. 1 (2013): Vol. 10 No. 1, Maret 2013 Vol. 9 No. 3 (2012): Vol. 9 No. 3, November 2012 Vol. 9 No. 2 (2012): Vol. 9 No. 2, Juli 2012 Vol. 9 No. 1 (2012): Vol. 9 No. 1 Maret 2012 Vol. 9 No. 2 (2012): Vol. 9 No. Edisi Khusus Juni 2012 Vol. 8 No. 2 (2011): Vol. 8 No. 2 Oktober 2011 Vol. 8 No. 1 (2011): Vol. 8 No. 1 Maret 2011 Vol. 7 No. 2 (2010): Vol. 7 No. 2 Oktober 2010 Vol. 7 No. 1 (2010): Vol. 7 No. 1 Maret 2010 Vol. 6 No. 2 (2009): Vol. 6 No. 2 Oktober 2009 Vol. 6 No. 1 (2009): Vol. 6 No. 1 Maret 2009 Vol. 5 No. 2 (2008): Vol. 5 No. 2 Oktober 2008 Vol. 5 No. 1 (2008): Vol. 5 No. 1 Maret 2008 Vol. 4 No. 2 (2007): Vol. 4 No. 2 Oktober 2007 Vol. 4 No. 1 (2007): Vol. 4 No. 1 Maret 2007 Vol. 3 No. 2 (2006): Vol. 3 No. 2 September 2006 Vol. 3 No. 1 (2006): Vol. 3 No. 1 Maret 2006 Vol. 2 No. 2 (2005): Vol. 2 No. 2 Oktober 2005 Vol. 2 No. 1 (2005): Vol. 2 No. 1 Maret 2005 Vol. 1 No. 2 (2004): Vol. 1 No. 2 Oktober 2004 Vol. 1 No. 1 (2004): Vol. 1 No. 1 Maret 2004 More Issue